A Capoeira Gospel

  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Aki a gospel zeneiségére gondol a capoeirán belül a cím alapján, az most forduljon vissza. Ebben a cikkben bizony a vallásról lesz szó és egy sokak által kritizált formájában. Az evangeikusok (capoeira gospel) és a tradícionális capoeiristák között jelentős feszültség van. Erről szeretnék pár szót írni anélkül, hogy állást foglalnék.

Szeretném valahogy elmegyarázni, hogy mi a pünkösdi-karizmatikusok liturgiája, de nem akarok definíciókkal dobálózni. Kigúnyolni sem akarom őket, mert nem akarok senkit se megsérteni. A Hit Gyülekezete például ebbe a vonalba tartozik, de azok kedvéért, akik nem képzettek a teológiában, a Vidám Vasárnap című műsorra szeretnék referálni. De ez még egy szelíd vonal. A braziloktól sem áll távol ez a fajta protestáns hitélet, ami minket nem is igazán érint, de amikor a képbe kerül a capoeira, akkor már érdemes egy kicsit utánajárnunk, hogy mi is történik valójában. Két fontosabb névre lesz érdemes odafigyelnünk a témában, amikor a youtube-on keresgélünk. Mestre Suíno a “Capoeiristas de Cristo” egyesület vezetője, és Mestre Cari, aki Argentínában végzett teológia szakot és lelkipásztor lett. Nézzük az utóbbi szavaival, hogy miben is változott meg náluk a capoeira az új mozgalom kapcsán:

“Az evangelikus capoeira (Capoeira Gospel) szükségszerűen jött azok életébe, akik szeretik a capoeirát, de emellett hithű keresztények és Jézus Krisztust fogadják el, mint egyetlen megváltót. A különbség a capoeira és a capoeira gospel között, hogy mi hitünkkel csak Jézus nevében dicsőítjük az Urat. Nem illetjük a szentek neveivel a berimbau ritmusokat. Nincsenek benne a dalainkban a candombé és az umbanda entitásai. Továbbá a rodában nem bántjuk a másikat.”

Nagyjából így fogalmaz Mestre Cari, aki Mestre Sergipe tanítványaként kezdett capoeirázni a nyolcvanas években. De mit is jelent ez a gyakorlatban? Hogyan lehet keresztényibb egy capoeira dal mondjuk? Kihagyjuk az orixákról szóló dalokat és a szenteket emlegetőket is. Marad még néhány, de azok is formálódhatnak még egy kicsit. Lássunk egy példát:

Ez azért annyira nem vészes. Lássuk be, hogy a capoeira kulturájának bizonyos gyökereitől elrugaszkodnak, de a vallásosság egy olyan kérdés, amibe én nem szívesen szólnék bele. Nehezen hiszem, hogy a világon minden capoeirista katolikus vagy éppen az orixa kultuszt követi.

Gilson Araújo de Souza lelkész, aki mellesleg capoeira mester is, egyéb dolgokra is magyarázatot ad az evangelikus capoeira kapcsán. Az evangelikus rodákban az övcserét nem nevezik Batizadonak. A batizado keresztelőt jelent és a keresztség krisztusi fogalmával nem azonos a capoeira övcsere. Továbbá a Capoeira Gospel irányzat követői nem használnak apelidokat (capoeira beceneveket) mivel az apelidok azokra az időkre mutatnak, amikor a capoeira üldözött volt. “A keresztény világban isten a nevünkön szólít minket. Korábban engem Mestre Gil Malhado néven ismertek, de ma már Gilson lelkészként szólítanak. Nincs okom álcázni magam.”

Mestre Suíno hangsúlyozza, hogy a “gospel” kifejezést azért választották, hogy a régi ellenállást legyőzzék a capoeirával szemben. Régen a capoeirát nem engedték be a templomba, mert úgy vélték, egyfajta macumba rituálé. Viszont a capoeira gospel (evangelikus capoeira) szavak már elárulják, hogy istenfélő emberek vesznek részt a rodában. Be kell látni, hogy ez a kifejezés rengeteg feszültséget szült mostanában.

capoeira gospel

“Nem létezik Capoeira Gospel. Nem akarjuk elrontani a capoeirát. Tiszteljük a metsereket, tiszteljük a capoeira alapjait és tiszteljük a tradíciókat és védeni fogjük őket, hiszen aki nem áll ki a capoeiráért, annak nincs joga capoeiristának lenni.” fogalmazott Mestre Suíno.

Mivel több evangelikus capoeira csoport van, nem tudunk általánosságban beszélni róluk, de nagyjából összefoglaltuk, hogy miről is szól a capoeira gospel néven ismert jelenség. Nem kell hozzá sokat gondolkozni, hogy rájöjjünk, hogy az afro-brazil kultura védelmezői és a capoeira tradícióinak őrzői miért is vannak felháborodva mindezen. Természetesen lehet capoeirázni úgy is, hogy a joruba és más kulturális örökségektől eltávolodunk még a dalok tekintetében is, de lássuk be, hogy azért az már nem ugyanaz. Én nem tudok pártatlan maradni a dologban ezért inkább nem is írok véleményt. Remélem, valamennyire sikerült rávilágítanom arra, hogy miért is haragszik a capoeiristák egy része a “capoeira gospel” néven emlegetett irányzatra.

– Nagy Attila –
Capoeira edző Debrecenben.
A Capoeira Hungria csoport alapítótagja, a Brazil Kulturális és Harcművészeti Egysület elnöke.


  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Instrutor Cabeludo névjegye

- Nagy Attila - Capoeira edző Debrecenben. A Capoeira Hungria csoport alapítótagja, a Brazil Kulturális és Harcművészeti Egysület elnöke.
A bejegyzés kategóriája: Capoeira, Vallás
Kiemelt szavak: , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..